
Regler gällande markandsföring av cigaretter
Att tobakscigaretter är dåliga för hälsan vet nog de flesta om vid det här laget. Det har länge varit förbjudet att göra reklam för cigaretter och andra tobaksprodukter, men vilka regler gäller för de trendiga e-cigaretterna? Läs vidare för att lära dig mer om vad som gäller vid annonsering av vapes och e-cigaretter samt varför de är mindre hälsofarliga än vanliga cigaretter.
Marknadsföring av e-cigaretter
De senaste åren har e-cigaretter och vapes blivit alltmer populära i Sverige och utomlands. Du kanske undrar om det är någon skillnad på e cigarett och vapes? Nej, det är samma produkt som går under olika namn. Ibland kallas de även för vejps, vaporizers och e-cigg. Du hittar ett stort utbud av olika e-cigaretter hos Vapehuset. Du kan antingen köpa produkter direkt från deras hemsida eller i deras fysiska butik i Stockholm.
Det är inte tillåtet att marknadsföra e-cigaretter online, till exempel via sociala medier eller annan annonsering på olika platser. Det är dock tillåtet att sälja e-cigaretter och tillhörande produkter på nätet. Personen som handlar måste vara över 18 år. E-cigaretter anses som ett bättre alternativ till traditionella cigaretter eftersom de innehåller mindre tobak och nikotin. Studier visar att e-cigaretter med all sannolikhet är betydligt mindre farliga än vanliga cigaretter. Välj gärna nikotinfria e-cigaretter för minsta hälsopåverkan.
Marknadsföring av vanliga cigaretter
Är det någon skillnad på e cigarett, vanliga cigaretter med tobak och vapes? Ja, den stora skillnaden är att vanliga cigaretter innehåller tobak vilket e-cigaretten inte gör. E-cigaretten innehåller ibland nikotin, men det finns även nikotinfria alternativ. E-cigaretter ser ut som vanliga cigaretter, men de är batteridrivna och har en behållare med en väska som förångas. Vanliga cigaretter innehåller fler skadliga ämnen. Enligt tobakslagen är det förbjudet att marknadsföra och annonsera om cigaretter såväl som andra produkter som innehåller tobak.
By david
- 20, feb, 2025
- 0 Comments